måndag 2 februari 2015

Uppskruvat

Eller ännu ett inlägg om sömn. Men den här gången vill jag prata om min egen sömn. Elliot har ju hela tiden sovit rätt bra på nätterna. Sedan vi började ge honom ett par skedar gröt på kvällen har det dessutom blivit ännu bättre. Nu sover han från ungefär åtta på kvällen till åtta på morgonen och vaknar en gång per natt för att äta. Men det där kan ju svänga igen, det vet man ju genom den erfarenhet man har samlat på sig efter alla fyra månader som mamma. Konstigt det där förövrigt, att vara någons mamma. Jag har fortfarande lite svårt att ta in och förstå det. Jag undrar när jag kommer att känna mig som en mamma, på riktigt. Men det är  ett helt annat ämne och inte det jag vill skriva om idag.

Den här lyxen nu då, att sova så mycket har genererat ett lyxigt problem; jag kan inte sova istället. Jag är så galet pigg på kvällarna att jag inte somnar förrän efter midnatt, vilket gör att jag i alla fall inte får sova mer än tre, fyra timmar i rad. Jag kan vara supertrött vid sju, åtta men sen när jag har nattat Elliot är det som om jag har tagit efter honom .Det är då jag som blir övertrött och därmed superpigg och ligger vaken och funderar på en miljon olika saker tills klockan är så mycket att det inte ens känns som någon idé att somna för jag tänker att bebisen ändå kommer att vakna när som helst. Och då somnar jag. Hade jag varit en bebis hade jag troligtvis också gråtit av frustration tillslut.

Jag tror att det är all den här egentiden jag plötsligt har efter klockan åtta på kvällarna som gör mig lite uppspelt. Och jag vill liksom njuta av den så mycket som det bara går och skruvar upp mig själv och har, liksom min bebis, en aning svårt att komma till ro sen när jag väl ska sova. Det är ju kul ändå, hur lika vi är jag och Elliot… Men alltså vad gör man åt det här? Jag har tänkt att jag istället för att ligga och surfa planlöst, vilket ju ändå inte känns som det maximala sättet att fördriva egentid, ska läsa på kvällen. Återgå till mina böcker. Det kanske är på tiden ändå. Om jag nu kan komma till ro att läsa.

Inga kommentarer: