söndag 15 maj 2011

Lyon 2011

Vi har spenderat några dagar i Lyon, en stad som jag förälskade mig vid första ögonkastet. Det är verkligen en fantastisk stad. Eftersom den klarade sig ganska oskadd undan andra världskriget finns det många gamla fina byggnader kvar. Och då menar jag många. Lyons ”gamla stan” är från 1500-talet och var man än gick där så ramlade man i gamla gränder och innergårdar som var helt underbart pittoreska. Och maten, den var helt oslagbar. Man åt mest hela tiden och det var inte alls lika dyrt som jag hade föreställt mig. En trerättersmiddag för två inklusive en flaska vin och fördrink gick på ungefär tusenlappen. Jag får dessutom ta tillbaka alla mina fördomar mot snobbiga fransmän som vägrar tala engelska. De ville jättegärna göra sig förstådda och de som inte kunde prata engelska gick ändå over the top för att vi skulle förstå.

Det är svårt att säga vad som var bäst med staden. Kanske var det att den var så helt sagolikt fin, sådär så att inga bilder gör den rättvisa. Kanske var det alla små underbara restauranger som låg i princip överallt och maten de serverade. Kanske var det parken, Parc de la tête D’or där det strövade rådjur mellan rosenträdgårdarna. Eller så var det helhetsintrycket. Hur som helst så föll jag verkligen pladask.

Det fanns inte särskilt många turister i Lyon, jag finner detta mycket märkligt eftersom det just är en så fin och prisvärd stad med väldigt många sevärdheter med den gigantiska slottslikande kyrkan Notre-Dame de Fouvière som ligger på en höjd och liksom blickar ut över staden eller amfiteatern som är en rest från romartiden eller bara gamla stan och dess byggnader. Jag känner att jag utan tvekan skulle kunna flytta Lyon. Och jag rekommenderar er verkligen att åka dit.


Parc de la tête D'or


Parc de la tête D'or


En typisk innergård i Gamla stan


Högst upp till höger ser man Notre-Dame de Fourvière blicka ut över sin stad.


Notre-Dame de Fourvière

Inga kommentarer: