onsdag 2 juni 2010

Sluta hetsa mig!

Ungefär sex månader om året är det mörkt och kallt. Tre månader är mellanmånader då det är överkomligt ljust och relativt ickekallt. Tre månader är vad man kallar sommarmånader. Juni, juli och augusti. Jag gillar sommaren, missförstå mig inte. Det jag inte gillar är den här utomhushysterin som kommer med den. Hysterin har troligtvis att göra med att den bara är just tre månader kort och två av de månaderna regnar bort (ofrivilligt Ledin-citat. Det är förövrigt säkert hans fel alltihop).

Det är som att man ska ha dåligt samvete bara för att man är inne fast man är ledig och solen skiner ute. Jag ser de skuldbeläggande solstrålarna sträcka sig in genom fönstret. De säger ”ta en filt, lägg dig i solen och läs din bok”. Och alla håller med solen. Ja, för nu ska man minsann passa på! Snart är det trettio minusgrader igen.

Men så här va; jag kanske inte vill vara ute idag. Så, nu är det sagt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller helt och håller med dig!!! Kram Camilla

Lotta Losten sa...

Äntligen någon som håller med mig! Jag har förresten aldrig förstått det där med att läsa ute. I solen svider ögonen när man läser, om man ligger på en filt och läser blir det jobbigt i armarna att hålla boken. Dessutom är det ofta FÖR varmt ute och då förstår jag inte varför man ska plåga sig när man kan vara inne i svalkan och läsa i bra ljus och skön kroppsställning!
Givetvis älskar jag också att vara utomhus på sommaren men utan tvång!

Minna sa...

Vissa dagar vill man ju vara ute, liksom man vill vara inne andra. Oavsett väder.