fredag 25 februari 2011

Easter Parade

När Richard Yates Revolutionary Road blev film fick boken med samma namn plötsligt ett rejält uppsving. Om den var populär tidigare så blev den ännu mer populär nu. Och alla älskade den. ALLA. Och så fort alla gillar någonting så blir jag helt plötsligt ointresserad. Jag vet inte varför, det går som på automatik. Jag har varken läst Millennium-trilogin, Hundraåringen eller Kepler. Och jag förstår ju att jag ibland missar sådant som är bra, som kanske till exempel Revolutionary Road.

Hur som helst så fick jag för ett par veckor sedan låna en annan bok av Yates, nämligen Easter Parade. Jag visste ingenting om den förutom att jag mindes att boken hade en fruktansvärt tråkigt omslag som inbunden men har ett helt fantastiskt omslag som pocketbok. Jag var lite motvillig först men efter bara ett par sidor var jag helt fast och insåg att det var en bok precis i min smak.

Den börjar på trettiotalet (bara en sån sak!) och utspelar sig sedan under fyrtio år (och en sån sak!). Vi får följa systrarna Grimes och särskilt den yngre systern Emily genom lycka men framförallt, och mest, genom olycka. Genom män och arbeten, familjetrassel och städer. Språket är enkelt men fint och boken är sorglig men alldeles, alldeles underbar.

Easter Parade får 4,5 Minnor av 5 möjliga.

2 kommentarer:

Frida sa...

Jag älskade den här boken, och jag älskade Emily Grimes. Jag har inte heller läst Revolutionary road än, men jag har köpt hem den nu. Tror jag kommer gilla den också. Det finns inget bättre än att bli bevisad att man hade fel när det gäller en sådan här sak :)

Minna sa...

Ja! Älskar när såna här böcker liksom bara faller över en. :)