söndag 16 augusti 2009

Känner mig lite kränkt

Jag har jobbat. Igår drack jag öl och idag har jag jobbat. Jag har sovit tre timmar inatt. Tre. TRE! Men söndagar brukar vara ganska slappa. Vi har bara öppet i fyra timmar och det brukar inte vara så mycket folk. Förutom idag. Tydligen börjar småfolket skolan i morgon och småfolkets föräldrar väntar in i det sista för att köpa till ungarna vad de behöver i pappersväg. Skrikande, tjatande, gråtandes barn och trötta föräldrar har fyllt butiken idag, men mitt huvud höll som genom ett under.

Efter jobbet åkte jag hem men innan jag gick hem från tunnelbanan tog jag vägen förbi min lokala pizzeria, hungrig som ingen annan. På deras meny står det att de är kända för sin utomordentliga service. När jag kommer in säger en kvinna att de inte har någon pizza för tillfället. Bagaren var tvungen att åka iväg någonstans och skulle inte komma tillbaka förrän en timme senare. Jag frågade om de hade något annat. ”Bara peruansk mat” sa kvinnan och pekade på en meny med spansk text och som inte sa mig någonting. Jag bad henne att förklara de åtta rätterna lite närmare. Men hon berättade bara om två av dem. De andra, sa hon, skulle jag inte tycka om. ”De är exotiska” sa hon som förklaring till varför jag inte skulle gilla dem. Jaha? JAHA? Vafan! Så fick jag med mig hem någon biffgrej som inte smakar någonting alls. Fast jag hade tur, tanten som kom efter mig och frågade om de hade något annat än pizza fick ett nej.

Så, min fråga är egentligen; vilka är den peruanska menyn till för? Inte för mig tydligen. Och definitivt inte för tanten som kom efter mig. Eller nej, min fråga är egentligen; Varför vill de inte sälja sin mat för? Va? OCH; varför har de inte kebab?

2 kommentarer:

Milla sa...

Helknasigt!!

Minna sa...

Mycket märkligt!