torsdag 20 november 2014

Växa och upptäcka världen

Jag har länge förstått att boken ”Växa och upptäcka världen” är lite av en bibel bland bebisföräldrar. Jag har däremot inte förstått varför. Det är ju bara en bok! Men jag har inte brytt mig nämnvärt heller. När jag har jobbat i bokhandel och på förlag vet jag inte hur många som har frågat efter den och hur många som har blivit fullständigt skogstokiga när den inte har funnits. FÖR DE BARA MÅSTE HA DEN! Nu finns den i alla fall igen och nu förstår jag varför den är så populär. Och jag har den förstås.

När man inte har någon som helst kontroll över sin bebis och hans humör så är det verkligen skönt att kunna läsa om varför bebisen plötsligt har blivit som en helt annan människa. Att förstå varför ens annars alltid lika glada och tysta bebis är otröstlig eller inte vill sova även om det inte finns någon till synes anledning eftersom han är mätt och nöjd i övrigt. Särskilt när man som naiv förstagångsförälder tror att ens barn ska bete sig i humöret ungefär likadant från födseln fram till tvåårstrotsen. Ta Elliots plötsliga skrikfester som exempel, de har visserligen avtagit avsevärt sedan i lördags men de hotar ändå liksom lite lurkande runt hörnet om kvällarna och han är fortfarande lite extra ledsen. Man märker att det är något. Det är så mycket lättare för mig när jag vet att Elliot är ledsen för att han har det jobbigt med sin mentala tillväxt. Det händer så himla mycket i hans lilla huvud. Att veta exakt vad som händer gör att jag på något vis blir mer.. förstående. Vilket är bra, framför allt för min egen mentala tillväxt, som mamma. Och dito hälsa

Jag har dessutom laddat hem appen Wonder Weeks där man kan fylla i barnets beräknade födelsedag och få ett schema över när bebisen kommer att ta sig igenom utvecklingssprången boken skriver om. Och nedräkning över hur lång tid det är kvar innan fasen är över. Och hur långt det är till nästa. Det är bitterljuvt att liksom ”veta” vilket humör min bebis kommer att vara på från vecka till vecka.Och det är skönt att så påtagligt se att efter regn kommer solsken.

Inga kommentarer: