onsdag 10 december 2014

Favoritappen

Jag måste skriva en sak till om sömn. Sömn är ju en rätt central del i bebislivet. Jag skulle säga att all min egen tid på något vis och ett eller annat sätt hela tiden kretsar kring Elliots sömn. Det här uttrycket "sleep like a baby" undrar jag varifrån det kommer. Möjligtvis att det kan appliceras på helt nyfödda men en 3-månaders bebis sover väl inte riktigt som en baby.Förutom att jag nog ändå har rätt mycket tur som har en bebis som än så länge sover i princip hela nätterna när han väl har somnat. Men att somna in på dagarna är mitt barn alldeles för nyfiket för att göra. Och varför skulle man vilja sova bort hela dagarna när man har en helt ny värld att utforska..? Men så upptäckte jag ju hårdliftstricket, vilket fortfarande funkar. Nu har jag dessutom hittat en grej som inte bara snabbar på insomnandet men också sparar världen flera liter vatten. Den här ganska fula men oj så praktiska appen, Waka sleep aid. Tänk vad mobiltelefoner är bra till mycket nu för tiden. Elliot somnar på direkten och det till ljudet av inspelat vatten. Och om han är ledsen på kvällen blir han lugn som en riktig filbunke..

Och! Nu har det här visserligen bara hänt två kvällar än så länge, men gnällighet och sovvägran har istället bytts ut till riktigt ordentligt kvällsmys men en bebis i famnen som stillsamt suger på sin napp och pillar en på händerna och halslinningen tills han är tillräckligt trött för att läggas i vaggan. Klockan tio! Jag hoppas att detta betyder att jag slipper gå med honom i selen på kvällarna. Vilket i och för sig också är supermysigt men detta nya att kunna sitta med honom i soffan är betydligt mycket vänligare mot ryggen. Jag hoppas också att detta betyder att jag får gosa med min bebis varje kväll utan att han ska försöka klättra upp och över mig som en annan liten bergsget. Och dessutom finns det ingenting i hela världen som är så gulligt som när min lilla bebis ligger i min famn på kvällen och tröttpratar.

Hur överlevde man ens innan den här moderna tekniken, undrar jag och känner mig verkligen som barn av min tid.Vad mycket tröttare man måste ha varit. Jag tänker använda detta moderna trick så länge det fungerar. När det gäller bebissömn tycker jag att man kan släppa allt vad "duktighet" heter och bara köra på det som fungerar. Även om det är så slött som en fruktansvärt ful mobilapp som låter som rinnande vatten.

Inga kommentarer: