lördag 20 december 2014

När jag var aningslös och blöt

Jag tycker att det är lite konstigt att man inte får lära sig att byta blöja på BB. Ingenstans i någon bok har jag heller sett att det står hur man ska byta blöja. Nu är det ju inte så svårt egentligen. Det är ju bara att ta av, tvätta rent och sätta på en ny, typ. Men i början tyckte jag att blöjorna var rätt dåliga. Det kändes som om de läckte och ganska ofta när jag låg och gosade med bebisen på min mage så blev jag blöt. Och det trots att blöjan rätt nyligen hade bytts. Ett mysterium! Nog trodde man väl att dagens blöjor hade bättre kvalitet än så.

Det var först efter tre långa veckor som det hela fick sin förklaring. Min kompis Linda, som själv har haft en pojkbebis, tittade på medan jag bytte blöja och undrade om ingen hade visat mig hur man ska göra. Tydligen finns det ett ganska enkelt knep för att blöjan inte ska läcka. Bebisens snuppas måste peka neråt. Inte åt sidan. Eller uppåt. Vilket kanske de allra flesta förstår bara genom sunt förnuft men som jag som nybliven och aningslös mamma inte ens hade funderat över.  Alltså, att snoppen måste ligga på ett särskilt sätt. Man kan ju tycka att de åtminstone hade kunnat nämna det på BB, bara i förbifarten. Man har ju 99 saker att tänka på som nybliven förälder och hur snoppen ska peka i blöjan är inte en av dem.

Jag tänkte på det igen idag för ibland glömmer man ju bort det där när man byter. Som i morse.

1 kommentar:

Unknown sa...

Vi har en tjänst som alla föräldrar är värda.

Blöjor,välling mm ,med leverans direkt hem till dörren över hela Europa

www.blojbudet.se