söndag 8 februari 2009

Filmtips

Blindness. En film baserad på en novell av Nobelprisvinnaren José Saramago. Det kan vara en av de bästa filmerna jag någonsin har sett (vilket jag visserligen säger efter ganska många filmer, men ändå). Den är nästan som en blandning mellan den tyska filmen Experimentet som är baserad på The Standford prison experiment och M. Night Shyamalans The happening. Fast oändligt mycket bättre än båda och ändå långt ifrån liknande. Äh. Man måste nog se den. Man MÅSTE se den. Kommer på video/DVD i mars, tror jag.

Y tu mamá también. En mexikansk film som handlar om två unga män som är bästa vänner och förälskar sig i samma kvinna. De ger sig ut på en resa tillsammans med henne, en resa som ska komma att förändra deras vänskap. Se den också väl? En vän till mig sa, när hon rekommenderade den till mig, att den här filmen är det närmaste porr man kan komma utan att det är porr. Men det vet jag väl inte om jag kan hålla med om. Fast det är ju en del naket, det är det. Och sen var det inte därför jag ville se den heller. Faktiskt. Fo sho.

Bonusen i båda filmerna är Gael Garcia Bernal. Om man nu skulle behöva någon bonus.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fick Blindness i somras men har fortfarande inte läst den. Har du? Om den är bättre än filmen (som böcker vanligtvis är) så ser jag verkligen fram emot läsningen. :)

Minna sa...

Jag har inte läst den. Men en vän till mig har gjort det och boken ska (som vanligt) vara oändligt mycket bättre än filmen, enligt honom.

Och filmen var, som sagt, riktigt bra!