måndag 9 mars 2009

Snälla, snälla

Det är det enda bidraget jag har hört, vad jag vet. Men jag känner ändå att jag kan säga att det är det bästa. På lördag är det melodifestivalfinal väl? Då hoppas jag på denna. Kanske inte så mycket för att den egentligen är melodifestivalmaterial eller ens för att det är sådär superbra utan för att den är så himla innerlig. Hon känns äkta, låten känns äkta och jag får knoppror i huden när jag hör den. Synd att halva Sveriges befolkning verkar ogilla henne.

Hon är ju störtskön, Af Ugglas. Och jag grämer mig fortfarande lite över att jag aldrig såg henne uppträda på Gröna Lund sommaren 2007, när hon körde Joplin-låtar.

5 kommentarer:

Nina sa...

Helt riktigt.

Jag förvånas inte över att somliga tycks..provoceras (?!) av henne eftersom vi människor i detta mediesamhälle ständigt (eller, alltsom oftast iaf) matas med dedär som följer samma stilrena mall: låter likadant, ser ut på ungefär samma sätt, beter sej likartat etc. Låter man sig "gå på" att det automatiskt ska vara "det rätta" bara för att trendpilen pekar åt det hållet så förstår jag att man inte orkar med Caroline, eftersom hon bryter mot så många (vad säger man..?) oskrivna stil o finess-regler. Och det ska hon fortsätta med.

Själv tycker jag vi ska vara så förbaskat stolta över att vi har en artist som känns äkta, kör sin grej och når ut med det hon vill säga så att man nästan blir tårögd bara av att se framträdandet ifråga. Det är inte så fasligt många som lyckas med det hon gör. De syns åtminstone alltför sällan i offentliga sammanhang.

Jag vill ha operaschlagern som vinnare, men skulle typ bli lika uppåt om hon kammade hem det.

MP sa...

Det är gott att veta att det är det enda bidrag du sett. Det är nämligen det enda bidrag jag sett också och det är ditt fel(rätt[?]).

Och jag instämmer till fullo med dig ang. af Ugglas. Bara idéen att uppträda i nattlinne och ljusblå gummistövlar borde premieras! Hon är liksom...fulsnygg. På ett mycket positivt vis.

Dessutom, så sjunger hon ju som en gudinna. Fast då tänker jag ju mest på hennes tolkningar av Joplin. Även om texten på den här låten kan ha sina förtjänster, så kommer den inte i närheten de tolkningarna.

Anonym sa...

Missis bombastic, simply fantastic!

Magnus Thorn sa...

Jag håller med! Caroline har känsla, hon är äkta och hon är så j...a bra.
Att folk verkar vara rädda för henne, att de blir så provocerade av henne är lite märkligt. Men det har väl alltid varit så i mellanmjölkens Mecka; vi ska vara som alla andra, inte sticka ut, inte vara förmer.
Hoppas att hon vinner, det vore en seger för hela festivalen!

Minna sa...

Hon är så jäkla cool när hon gör sin grej. Jag hoppas att hon vinner och jag hoppas att när hon gör det, bestämmer sig för att inte översätta låten till engelska till eurovision. Den här ska helt enkelt sjungas på svenska!

Varför är vi så rädd vårt eget språk i schlagersammanhang?

Hur som helst så har ni förstås rätt i vad ni säger, alla fyra! Enligt min mening, that is.

(Nina, jag ska lyssna på operalåten på lördag men jag har svårt att tro att den ska passera Af Ugglas i min värld :)