torsdag 25 september 2008

Kultur är kul

Det ser ut som om jag kommer att få se Ola Rapace live i Peter Birros pjäs ”Den ömhet jag är värd”, ändå. Jag pratade nämligen om den på jobbet idag och en kollega till mig blev sugen att gå, trots en viss besvikelse över att inte Mikael Persbrandt var med. Jag kontrade med Börje Ahlstedt, men det hjälpte nog inte nämnvärt. Hur som helst så bestämde vi oss för att kolla upp biljetter. Hoppas nu bara att de inte hinner ta slut innan vi har kommit överens om ett datum som passar oss båda. Det är ju redan slutsålt en bra bit in i oktober har jag hört. Jag kan inte minnas senast jag var på teater, jag vet faktiskt inte om jag någonsin har varit det i mitt vuxna liv. Och det känns som om det är lite skillnad på påtvingad barnteater och en ”riktig” pjäs.

Förövrigt så har jag köpt Öijers ”Svart som silver” som det pratas om överallt och den går ju åt som ingenting annat i butiken just nu. Man vill ju liksom veta vad allt liv är om, så den ska jag umgås med i höstmörkret.

Jag känner mig allt lite kulturell i dessa dagar. Jag gillar´t.

8 kommentarer:

Magnus Thorn sa...

Har precis läst ut Öijer; som vanligt ett mästerverk, men inte i klass med "Dimman av allt".
Tycker jag..
Hur som, jag hade velat att den skulle räcka en två tre kvällar till. Men det får bli att läsa om den. Det är njutningsfullt.
Ha det bra.

Anonym sa...

Nu har gruset rullat in hos mig också så jag får ge mig på lite Öijerinköp kan jag tycka.

För övrigt om du gillar teater och samtidigt tycker om det lite okonventionella och jävligt roliga så kan jag rekommendera Moment:teater. Förra hösten såg jag deras sistaföreställning av "Faust". Förbannat välspelat o jävligt rolig. Just nu kör de Lagerkvists "Barabbas". Yeah, det var la allt då va.

Johanna sa...

Jag har inte heller varit på "vuxenteater" tror jag. Däremot har jag läst dramatik och sett massor av tv-teater i skolan, så jag börjar bli riktigt sugen på att se det live nu. Du får rapportera om hur det var!

Minna sa...

Magnus: Oh, jag hoppas att jag gillar honom. Då ska jag ta tag i den du nämnde också :)

Trevlig helg!

Käp: Jag kan hjälpa dig komma billigare undan med bokinköpet. :)

Vi får välan se vad jag tycker om teater. Nu är biljtten bokad i alla fall.

Johanna: Klart att jag gör!

Anonym sa...

Nu är jag halvvägs i "Svart som silver" eftersom jag alltid läser minst tre böcker samtidigt och dessutom läser långsammare än en strut. "Svart som silver" läser jag för övrigt långsamt för att jag vill dra ut på njutningen. Slå upp sida 29 o läs om "Blodet i snön". Jag fick en sån där varm vara-kär-känsla efter att jag läst den för den är så jävla bra.

Vad tycker du själv om Bruno? Ska vi dra o kolla på honom i november eller?

För övrigt så ses vi om en vecka på Medis.

Ha 're

Minna sa...

Käpt´n flint: Jag har heller inte tagit mig igenom hela. Men jag får lov att säga att den är ett utmärkt sällskap på tunnelbanan. Fast å andra sidan behöver man ju knappast läsa en diktsamling från pärm till pärm.

"som om livet går barfota i gräset" hur vackert är inte det? Jag vill väl också komma på såna saker! "I drömmen var inga där" på sidan 75 är en klar favorit för min del annars.

Det är slutsålt i november. Det finns biljetter kvar till föreställningen den 19 december. Jag har redan fått dom beställda.

Men på medis ses vi om en vecka! En öl eller så innan är väl kutym?
:)

Anonym sa...

Hur kan jag ha varit så klantig att jag inte väntat mig att de skulle ta slut...

19:e december är jag med stor sannolikhet på väg out of this town för vinterdvala. Timing är min nemesis.

Hursom så är det givet med öl innan. Detaljerna kan vi ta mailledes.

Have it!

Minna sa...

Vilken lyx! Själv far jag inte hem förrän dagen innan julafton och sen hem igen dagen efter. Fast å andra sidan innebär det att jag får se Öijer =)

Hur som helst så hörs vi.

yo!