lördag 13 december 2008

I tider som dessa

Människor är minst sagt stressade i tider som dessa. Julklappar måste inhandlas och tydligen är det inte alls roligt att köpa julklappar. Jag är helt häpen över hur irriterade, griniga och buffliga människor är så här i juletider. Det är bara just dom som gäller och ingen annan. Det finns ingen förståelse för att andra vill ha hjälp eller att någon annan vill komma fram. Det verkar som om veckorna innan jul är egoismens högtid.

För oss som jobbar i butik är människors irritation väldigt frustrerande. Dels för att den smittar av sig och dels för att precis varenda människa är sur och irriterad. För människorna som går i affärer handlar det om en timme eller två omgiven av irritation. För mig handlar det om åtta timmar. Fem dagar i veckan.

Så tänk på det när ni går i affärer; för oss som jobbar där är du långt ifrån den enda. Och ett leende och ett tack för hjälpen skulle göra vår dag ljusare. För det är ytterst sällsynt med leenden och tack för hjälpen’s i tider som dessa.

Är det inte ironiskt så säg.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja ironiskt vet jag inte. Vi lever ju i tider där Mammon är kung och "sköt dig själv, skit i andra" är mottot på var mans läpp. Att sätta sig in i andras situationer är få förunnat att hinna med.

Men jag kan iallafall hålla med om ironin i en sak. Det billigaste och mest lättillgängliga som varje människa har, är det som väldigt många mest snålar med, leendet.

Nu ska jag gå till Willys och le åt personalen. Ha det gott.

Minna sa...

Och ändå är julen den tid man "ska" tänka på andra. Och däri ligger väl ironin antar jag. Men det här med att tänka på andra gäller tydligen bara på självaste julafton och den egna familjen.

Jag förstår egentligen inte hur folk ens orkar snåla så med leenden. Det är ju en sån enkel sak det där. Fram för fler leenden!

Ha ett fint willysbesök vettja!