måndag 8 december 2008

Låt det snöa och låt mig sova

Vi har haft en dålig dag idag, Stockholm och jag. Han har varit kall, grå och vrång och jag har varit trött, grinig och tvär. En molande huvudvärk har dominerat dagen och min längtan efter en varm säng har varit minst sagt stark. Fyra timmars nattsömn gör så mot en människa. En regnig och trist stad gör inte saken bättre. Tunnelbanorna hem var sena, båda två, och jag frös om mina fötter.

När jag äntligen klev innanför porten hemma fick jag syn på en upplyst liten julkrubba i trapphuset. Den var ganska ful, gubbarna såg rätt miserabla ut och egentligen finns det inga positiva adjektiv att använda om den lilla skapelsen som stod helt malplacerad i en annars ganska kal trapp. Men ändå gjorde den mig lite gladare. Den fick mig att le med sin fånighet och jag uppskattar att någon faktiskt har bemödat sig med att ställa den där. Med små strålkastare och allt.

Förövrigt så har jag fixat mig fem dagar ledigt i streck runt jul istället för två. Det innebär att jag kan stanna i min gamla hemstad ett par dagar längre. Hinna njuta av ledigheten, umgås med familj och vänner lite grann. Fast just nu känns det som att det skulle vara skönt att vara sova i fem dygn. Vi får se hur jag gör.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Klart Du ska umgås med familjen och Dina vänner, det tycker vi ska bli trevligt. Massor av kramar/mamman

Minna sa...

Ja, det är klart att jag ska! Det tycker jag ska bli trevligt :)
Massor av kramar tillbaka, jag saknar er.