torsdag 8 maj 2008

Ett steg framåt, två tillbaka

Kvällen är ljus och hoppfullt ljummen. Det luktar nyklippt gräs och sommar. Mina slitna adidasskor mot nysopad asfalt. Knastret under sulorna är obefintligt. Det ska vara lätt att gå. Jag har inga Nikeskor med airkuddar men det ska bannemej kännas som om man svävar fram när de har sopat undan gruset. Istället går det trögare än någonsin. Ett steg framåt, två tillbaka. Jag går hemåt igen. Ger upp en omöjlig promenad som ändå inte tar mig någonstans.

Hemma möts jag av att blommor som jag aldrig vattnar dör i vardagsrumsfönstret. De dör i köksfönstret likaså. De dör överallt. Bruna blomblad singlar mot golven. Snart täcker de varenda ledig golvyta under de surrande elementen. Hopplöst sorgligt olevande. Jag häller vatten överallt i ett desperat försök att rädda det som räddas kan. Det är för sent. Jag skapar bara ännu mer förödelse, virrvarr av någonting som jag vet är ingenting.

Solen går upp innan jag hinner somna. Jag ligger och glor i taket och lyssnar till dagen som vaknar till liv utanför mitt fönster. Fåglar tar ingen hänsyn till människor som inte kan sova. De bryr sig heller inte om ord som aldrig borde ha blivit växlade. De vet ingenting om hur det är att ta ett steg framåt och två tillbaka.

6 kommentarer:

Brummagumman sa...

Found you :)

Bra blogg, duktiga människa! Efterom jag är en fegis o hatar att prata med okända människor; får jag göra intervjun med dig?

//Alexandra

Minna sa...

Kul att du hittade hit :)

Tack. Och självklart får du det. Jag kan söndag eller måndag. Möjligtvis lördag eftermiddag. Maila ditt nummer till adressen här bredvid så ringer jag upp dig så kan vi bestämma något. :)

Anonym sa...

"det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke"/"Sally"

Avd: uppmuntrande ord...:)

Allt gott till dig.

Minna sa...

Magnus: Haha tack för dom uppmuntrande orden :)

Ha det fint i vårvädret!

Anonym sa...

Jag har ett par nikeskor med airkuddar, men dom fungerar inte så bra. Luften pös ut ganska snabbt, efter mindre än ett år, trots att dom var jättedyra och inte ens snygga. (Jag inbillade mig att jag skulle börja jogga och behövde skor, men sen inbillade jag mig att jag var förkyld i flera månader.) Blommor har jag också. Dom flesta lever ganska bra, men min orkidee har börjat tappa sina blommor. Petig växt. En gång hade jag en kaktus. Trodde det skulle fungera bra, jag hade stort förtroende för min kaktus, men en dag när jag petade på den så gick den helt sonika av på mitten med ett lätt pys ackompanjerat av ett mindre (förmodligen giftigt) dammoln. Den hade torkat ihjäl. Min kaktus hade dött av uttorkning.

Sensmoralen är att inte ens nikeskor kan vattna blommor. Men det är coolt att gå baklänges utan att ramla.

Minna sa...

Meh! Jag som alltid har trott att allt blir så mycket lättare med Nikeskor som har airkuddar. Jäkla reklam, den ljuger alltid. Eller så är det kanske du som har misshandlat dina skor, jag har fått för mig att du är rätt bra på det.

Jag har också en kaktus som har dött av uttorkning, det känns som den slutgiltiga piken om att jag inte bör ha blommor alls. Det som är positivt med kaktusar är att dom inte har några blad som ramlar ner på golvet och att dom har en förmåga att se halvlevande ut fastän dom är stendöda :D