tisdag 27 maj 2008

På darrande ben

Dagens fina väder lockade till en långpromenad med hunden och med Lars Winnerbäcks Daugava i öronen. Jag skulle gå ner till udden och hypnotiseras av solen som glittrar så fint i vattnet en sådan här dag. Det var åtminstone vad jag hade tänkt. Mina långpromenader tillsammans med hunden brukar aldrig gå särskilt bra och de brukar inte bli speciellt långa. Framförallt så blir de aldrig så där fridfulla som jag kan önska att de skulle vara. Och så självklart även idag.

Vi hinner inte ens komma ut från innergården innan en Amstaff dyker upp från ingenstans och flyger på Solo. För en sådan hund skulle det räcka med ett bett för att ha ihjäl en hund som min. Färskt i minnet har jag artikeln om den lilla hunden som blev ihjälbiten på tåget av en pitbull och utan att direkt tänka efter, böjer jag mig ner och plockar upp min vilt skrikande hund. Solo biter mig i handen men jag känner det nästan inte alls. Jag kommer mig inte ens för att säga något utan står där och glor medan ursäkterna från den andra hundens ägare haglar över mig. Sedan går jag därifrån på darrande ben och med hjärtat fortfarande i halsgropen.

Vi gick hem ganska direkt, en långpromenad kändes föga lockande. Solo klarade sig utan några direkta skador. Han har några röda rivmärken på magen och jag tror att han är lite skakis fortfarande. Jag vet att Solo kan vara aggressiv mot andra hundar. Han har knappt några tänder så jag är inte rädd att han ska skada någon annan men jag är rädd att han ska hoppa på någon som skadar honom. Därför har jag honom kopplad, alltid. Men vad hjälper det när andra inte kopplar sina hundar.

Men för en gångs skull så var det faktiskt inte Solo som förstörde promenaden, fast jag hade nog hellre önskat att det vore så den här gången.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Var amstaffen inte kopplad?
Återigen.. Det är hundägarna som ska kritiseras, inte hundraser. Hunden jag passade i helgen är ju en amstaff och goare hund får man leta efter.

Minna sa...

Silver: Nej, hunden var lös. Jag försöker verkligen att inte vara fördomsfull mot de här hundraserna, jag har ju själv haft en pitbull och han var hur go som helst men jag skulle ändå aldrig ha haft honom lös.

Av de skräckhistorier man har hört så har ägarna oftast sagt att just deras hund är så snäll. Men tänk om inte min hund är så snäll och det triggar deras hund? Det obehagliga är ju att en ras som amstaff faktiskt helt olyckligt kan bita ihjäl min hund i ett enda bett =/