måndag 26 maj 2008

Frukostdrömmar

Trägolvet knarrar under dina fötter när du häller upp ditt morgonkaffe vid diskbänken. Solen skiner in genom det otvättade köksfönstret. Jag dricker te med honung men jag tycker om doften av ditt kaffe. Det luktar morgon. Det luktar du. Det får mig att känna mig trygg. Som om doften av ditt kaffe kan skydda mig mot allt ont.

Du prasslar med tidningen. Ord rör sig mot varandra. Som ord mot ord, fast i harmoni. Vi är tysta en stund, låter fåglarna utanför väcka oss till liv. Du ger mig kulturdelen men egentligen läser jag den inte alls, bläddrar bara förstrött medan tankarna är någon helt annanstans. Möjligtvis i framtida drömmar som den här.

Kanske att du gnäller lite över att jag återigen har lyckats förvandla osten till en skidbacke när du gör dig en smörgås, men dina ögon glittrar när du ser på mig och jag ser att du kämpar för att ett leende inte ska smita från dina läppar. Som om den där skidbacken i osten egentligen charmar dig. Som om jag charmar dig.

Jag längtar dit. Ibland längtar jag dit. Till framtida drömmar, som den här. Där allt är så enkelt och vardagligt självklart.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Det är en fin dröm.. Jag kan också ha såna, fick ett litet bildspel i huvudet av det här just nu faktiskt :)

Minna sa...

Att äta frukost tillsammans med någon är mysigt som bara den. Fast just nu så skulle jag faktiskt nöja mig med att ha någonstans att äta frukost i framtiden :D

Anonym sa...

Din dröm var så bra att jag funderar på att stjäla den.. =P

Anonym sa...

Kanske har du geggat i smörbyttan också? :-D

(Nu blev jag kaffesugen.)

Anonym sa...

Haha, ja det problemet har jag också. Men drömmen får leva kvar. Vad är man utan drömmar? Ingenting! Jo, möjligen en klump betong.

PS. Duktigt att stava fel på mitt eget namn i förra kommentaren.

Minna sa...

Helena: Ta den vettja, jag har fler jag kan använda :D

Fredrik: ja men självklart har jag völ geggat i smörbyttan men det kändes för uppenbart. Men jag är ungefär lika bra på att göra skidbackar i osten som att gegga med smör.

Silver: Haha jag tyckte väl att något såg annorlunda ut i ditt namn :D
Ja men eller hur och vem vet när dom uppfylls. :)

Magnus Thorn sa...

Drömmar bär oss fram.

Har bytt sida, igen. Tröttnade på begränsningarna på bloggagratis.

Må gott.

Anonym sa...

Härligt det där!

Och min känsla är att jag lever med världens underbaraste skidbacke!

Jonkenkram till dig!

Minna sa...

Magnus: Ja jag såg att du hade flyttat på dig jag hönger med vet du :)

Jonken: Visst är det härligt. Jag hoppas att du uppskattar din skidbacke så som du bör :)
Kram till dig!