onsdag 28 maj 2008

Mellan hägg och syren

Jag tyckte att jag såg dig tidigare idag. Det var så likt att jag var tvungen att vila ögonen på honom tills han försvann utom synhåll. Egentligen vet jag inte varför, jag visste ju hela tiden att det inte var du. Vet du förresten att syrenen redan blommar utanför de gamla fiskestugorna? På bara några dagar har de exploderat i lila och vitt. Man skulle nästan kunna tro att någon har klistrat fast blommor på buskarna för att skynda på sommaren en aning. Jag snodde åt mig en lila när jag gick förbi där på vägen hem. Kanske tog jag något som inte tillhörde mig men de luktar så ljuvligt de där blommorna.

Den mest njutbara delen av försommaren ska vara när häggen blommar. När syrenen tar vid är försommaren slut och får då snällt lämna plats åt sommaren, den riktiga sommaren. Den som jag har gått och längtat efter större delen av året. Och man känner att det är sommar nu, det blev det idag. Det känns i luften, särskilt om natten. Då när ingenting annat stör, vaknar alla lukter till liv och den där doften av sommar tar sin rättmätiga plats i en ljum och ljus natt med en himmel som tillåter en att drömma om fjärran platser. Eller kanske bara om en annan sommarnatt alldeles i närheten.

Jag tyckte att jag såg dig tidigare i dag. Där, någonstans mellan hägg och syren. När försommaren övergick i sommar.

Inga kommentarer: