söndag 1 juni 2008

A, B, C

Man måste lära sig så här i början av sommaren att man inte måste vara ute bara för att det är fint väder. Fast jag skulle nog har varit ute idag om det inte vore för att mina axlar fortfarande bränner från häromdagen. Och om det inte vore för att jag har en slutmapp att göra i journalistiskt skrivande, som så fint ska lämnas in på onsdag.

Jag har kommit på att jag inte alls gillar det här A:et jag fick i litterär gestaltning. Jag har aldrig haft särskilt höga ambitioner när jag har pluggat, huvudsaken att man får godkänt typ (vilket ofta har varit det högsta man har kunnat få dessutom). Men nu har jag ju helt plötsligt en ambition att få minst B i hela kursen vilket betyder att jag måste lägga ner en massa energi på den här slutmappen i journalistiskt skrivande. Jag tror att jag gillade att vara medioker bättre än det här. Det var mycket slappare så. Då skulle jag redan ha varit klar med min slutmapp för länge sedan.

Dessutom så har jag fastnat i Lundells Jack och det gör ju inte att jag blir klar fortare med min slutmapp direkt. Det hjälper inte alls faktiskt, men jag har svårt att slita mig. Jag hatälskar den. Den är så fel att den blir rätt. Och tillsammans med lite godis är det så mycket roligare att hänga med Jack och gänget än att skriva tråkiga nyhetsartiklar.

Kanske nöjer mig med ett C ändå. Det är ju fortfarande bättre än både D och E.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Märkligt det där hur man sänker kraven. A eller kanske, möjligen, i nödfall ett B var mitt krav. På den här kursen däremot känns E helt plötsligt jävligt stabilt!

Minna sa...

När jag läste förut fanns det bara G eller VG och då känds det liksom inte lika viktigt att få VG, plus att det var mycket svårare. Det är ju en helt ny värld som har öppnats i och med nya betygsskalan. Men sen är det ju så krångligt med olika moment som har gett olika betyg. Äsch. Ja men jag fattar vad du menar i alla fall :D

Anonym sa...

Ja jag vet. G och VG var helt lugnt. Men nu blev det mer betygshets med det nya systemet. Framför allt som lärarna inte vet hur de ska tillämpa det. Var med och startade en diskussion med programrådet så det blev lite ordning hos oss i alla fall. (ja vi går på samma skola..) Hoppas det så småningom löser sig för de flesta då lärarna snart måste inse att det bya systemet ska vara internationellt jämförbart.

Minna sa...

Det känns ju som att detär mycket lättare att få bra betyg med det nya systemet. Eller så beror det på att lärarna inte kan hantera det (men jag klagar inte i såntfall).

Går du och jag på samma skola? :O

Anonym sa...

Då skiljer det kanske mellan olika institutioner. Hos oss la de till A och B ovanför det som tidigare var VG. Ja dom var lite knasiga :)

Japp! :O

MP sa...

Lundell är inte så illa som författare, lite åt Charles Bukowski-hållet. Tycker jag iaf.
Hur som helst, min pappa hade faktiskt en liten roll i filmatiseringen av Jack! Det du! :-p

Minna sa...

Spip: Jag har faktiskt ingen koll alls. Jag har inte brytt mig så mycket heller. Jag har i allafall fått C eller högre i allt jag har läst det senaste året så jag är rätt nöjd =)

Meh! Va konstigt. Jag trodde inte att du pluggade här. Läskigt jö :D

Lyckligt ovetande: Det här är det första jag läser av honom. Egentligen är det skitdåligt men han får det att funka av nån anledning. Kanske för att han fullständigt skiter i att det är dåligt :D
Jaså, då måste jag ju se den och försöka lista ut vem som kan vara din pappa :P

Anonym sa...

Jag har nog haft tur med handledare och examinatorer, bara höga betyg hittills :)

Men det gör jag serru. Jähtt-he-läskit! :D

Minna sa...

Spip: Jag skulle vilja säga att de betyg som jag har fått som var höga fick jag för att jag var skicklig, de mindre höga var för att lärarna inte förstår sig på systemet :D

Ja, tänk om jag träffar dig i skolan utan att veta om det :O

Anonym sa...

Det var bara ett försök att vara ödmjuk. Men rackarns! det klär ju inte mig - vi fick ju våra A'n och B'n för att vi är världsabäst! Så det så! :)

Ser du någon med två myggbett på höger fot så är det med all sannolikhet jag! Har hon ett ärr i höger ögonbryn så är det däremot inte jag. (mitt sitter i vänster)

Minna sa...

Spip: Vilket utomordentligt bra beskrivning! Nu ska jag heja på alla med två myggbett på fötterna i fortsättningen :D

Anonym sa...

Höger fot! inte vilken fot som helst, då kan det bli fel! :D

Skulle kunna ge dig en bättre beskrivning om det inte vore för att kommentarerna här publiceras på en gång utan godkännande från dig :)

Minna sa...

Ja gud, det hade ju kunnat gå hur som helst det där :D

Maila vettja!