onsdag 4 juni 2008

Tidvis

Jag har hamnat i Winnerbäck-koma. Särskilt har jag fastnat för en skiva; Daugava. Jag har haft den rätt länge men av någon anledning gillade jag den inte under den första lyssningen så den har bara legat där månad efter månad och skräpat. Ända tills jag för ett par veckor sedan bestämde mig för att ge den en andra chans. Och nu var det plötsligen dags.

Alldeles speciellt har jag fastnat för en låt; Tidvis. Det är en sång som handlar om att gå vidare efter att ett förhållande har tagit slut. Den är så där sällsamt sorgligt vacker. Och man känner så väl igen sig i fraser som ” jag har saknat att ringa ibland och berätta om hur det går” för så har väl jag också känt, flera gånger om. Vid tusentals tillfällen. Man saknar den där vännen man berättade allt för, som plötsligt inte längre finns där.

Men det finns en rad som slår alla andra, som kan vara en av de finaste men sorgligaste rader jag någonsin har hört. En sådan där enkel liten rad som träffar rätt i hjärtat. ”Jag ser dig fortsätta nu med varsamma kliv, jag ser dina drömmar sakta lossna från mitt liv.” För finns det något mer plågsamt än när den man har älskat fortsätter ensam, eller för all del – med någon annan. När drömmarna man hade tillsammans plötsligt inte längre innefattar varandra. Det är en sådan där rad som sätter sig och sedan sitter den där och skaver. Länge och väl.

Han kan han också, den där Winnerbäck

6 kommentarer:

Magnus Thorn sa...

Jodå, Winnerbäck han kan han. Även om jag själv föredrar hans första platta; Dans med svåra steg. Den har nyfikenheten, enkelheten och poesin som jag kan tycka att han till viss del saknar nu (Även om han kan än..)
Hur som, en stor artist.

Må väl.

Nina sa...

Han är väldigt "2000" för mej... Minns att jag jobbade med jordgubbsförsäljning den sommaren och köpte mej ett par av hans skivor (klassikern "Kom" var väl den nyaste då, vilken väl blev hans genombrott? *nån riktig Winnerbäckfanatiker får gärna rätta om jag har fel*). Köpte "Dans med svåra steg", "Rusningstrafik" och "Kom". -Fick världens flashbacks när "13.3.99" dök upp i iPoden tidigare idag.

Det är lite konstigt..för trots jag har alla skivor så känner jag mej knappast som ett superfan till honom. Men han har gjort bra grejer. Favoritskivan är "Vatten under broarna". Tröttnar aldrig.

Hoppas du har/får en fin sommar, Minna!

Anonym sa...

Visst kan han Winnerbäck,nåt så förbannat kan han.
Han är ändå hästlängder efter Lundell och Thåström.
Winnerbäck fantastisk,resten räknar du ut själv.

Jonkenkram.

Minna sa...

Magnus: Den har jag faktiskt inte ens lyssnat på. Jag är väl inte direkt världens största Winnerbäckfan. Men den ska lyssnas in snart, var så säker.

Ha en fin kväll!

Nina: Som sagt, jag är inte heller något inbitet Winnerbäckfan som kan allt men du verkar ju "trots allt" ha koll :). "Vatten under broarna" var det första skivan med honom som jag lyssnade på. Den går fortfarande varm här ibland. Särskilt gillar jag "Mareld".

Hoppas att du också har och får en fin sommar Nina. Här är allt som det ska, jag är så där lagom röd både på framsidan och baksidan. Jag lär mig :)

Jonken: Jag förstår precis hur du menar! En kram till dig.

Anonym sa...

Minns när jag skrev om att Winnerbäck skulle komma till Gävle och att vi borde gå =p..och du skrev att du inte gillade Daugava nåt vidare. Bra att du nu gett den en chans och att du gillar den =o). Tidvis är min absoluta favorit från den skivan. Fångar känslan vid ett uppbrott perfekt.

Minna sa...

Shambles: Haha ja men jag vet. Jag gillade den verkligen inte alls från början :P
Tidvis är underbar, den slår "om du lämnade mig nu" med hästlängder.