lördag 21 juni 2008

Bli någonting av

Kvällssolen pressar sig envist igenom nerdragna persienner fastän jag har sagt åt den att hålla sig borta. Jag har låst in mig. Eller möjligtvis låst världen ute. Det är en sådan dag idag eller kväll. En kväll av isolering från allt annat, alla andra. Isolerad från kvällssolar och människor. Men den där jäkla solen är envis eller så är det persiennerna som är dåliga.

Ser på ”Jack” och inser att jag inte alls gillar Göran Stangertz. Jag är inte så förtjust i filmens Jack, vet inte om det beror på Göran eller Jack. Det är något med hans ögon. Och hans mun. Kanske stör jag mig på sättet han pratar också, men framförallt på sättet han tuggar tuggummi. Man ska alltid hålla sig till böckerna. Filmerna bara raserar de bilder man har målat upp av karaktärerna som aldrig stämmer. Som om filmen skulle ha mer rätt än vad jag har. Som om min bild inte är lika giltig.

I filmen och för all del även i boken undrar de vad det ska bli av dem. Ibland kan jag undra samma sak. Men måste det bli någonting av för att det ska gillas? Egentligen vill jag nog helst bara dra till Gotland som i filmen, tälta, dricka öl och inte blir någonting av alls. Det är ju någonting det med. Men jag tror att jag nog nöjer mig med att gömma mig för sol och människor ikväll och kanske bli eller inte bli någonting av en annan dag.

2 kommentarer:

MP sa...

Nå, kom du fram till "vem som var vem" då? ;-)

Minna sa...

Nej, det glömde jag ju bort. Svårt att veta ändå ju :P