måndag 24 mars 2008

Det här med geografi

Geografi är nog det ämne jag är sämst på. Inte för att jag går i skolan på det sättet längre, jag läser inte geografi. Man kanske inte ska kalla det för ämne. Geografi är det jag är sämst på. Jag skyller det på att jag inte har körkort. Jag har aldrig behövt hitta någonstans. När jag var liten och vår familj åkte lite kors och tvärs över landet om somrarna satt jag i baksätet och lyssnade på en gammal hedlig freestyle, med näsan i serietidningar och skrek ”Är vi framme snart?” genom musiken varannan minut. Vi var aldrig framme snart, vi var alltid på någon konstig plats jag inte minns och som jag inte noterade, allt jag hörde var nej och sedan lyssnade jag på musiken istället, säkert Queen eller soundtracket från Dirty dancing, och läste Bamse eller Gustaf. När jag blev äldre och åkte upp till fjällen med kompisgänget satt jag alltid bak i bilen och skrek genom bilstereons höga musik ”Är vi framme snart?” Ibland var vi framme snart, det är inte så fasligt långt till fjällen, så mycket vet jag.

Men jag må säga att jag har blivit mycket bättre på det här med geografi sedan jag började åka tåg. Numer vet jag att Uppsala ligger mellan min hemstad och Stockholm och när man kommer till Arlanda och slutstationen är just huvudstaden, ja då är man framme snart. Dessutom vet jag att Uddevalla, Strömstad, Lysekil och Ljungskile ligger nere på västkusten någonstans, nära Göteborg. Fast jag är fortfarande lite osäker om Umeå eller Luleå ligger mest norrut. Jag har aldrig åkt tåg norrut. På tåg säger någon dessutom ganska ofta var man är och det finns ingen att fråga ifall man är framme snart vilket gör att man får sysselsätta sig med gissningslekar om så är fallet eller inte, och jag tror att man växer av det.

Men jag är fortfarande så dålig på geografi att någon förra året tyckte att nu får det vara slut på eländet och gav mig en (ett?) Sverigeatlas i födelsedagspresent. Jag blir helt matt när jag öppnar den boken. Den är helt full av små röda prickar som ska föreställa städer. Dessutom är det bara centimeter emellan de där prickarna. Så där så att man undrar hur det är möjligt att man aldrig någonsin var framme snart. Men jag har tänkt att jag ska skärpa mig och bli bättre på det här med geografi. Därför har jag gett mig själv i uppgift att varje vecka lära mig var en ny stad (by, ort) ligger. Jag börjar med orten som står först på listan i bak vilket är Aapua, för listan går inte helt oväntat i alfabetisk ordning. Innan jag slog upp Aapua i min eminenta kartbok hade jag inte en aning om var den låg, eller att den ens existerade men nu vet jag att den ligger ungefär en decimeter nedanför Pajala och ser ut att bestå av några hus vid en liten sjö. Eftersom jag inte har kommit till P än så är jag lite osäker på var Pajala ligger men det verkar ligga högt upp, väldigt högt upp. Högre än både Umeå och Luleå skulle jag tro. Om man skulle åka dit, till Aapua alltså, så skulle man inte vara framme snart på ganska länge.

Nästa vecka: Aareajoki

9 kommentarer:

Anonym sa...

HAHAHA! Väldigt skönt inlägg! Känner igen mig! Jag ser mig själv som rätt allmänbildad men skulle vilja påstå att just geografin är ett stort hål. Jag har ju pluggat geografi i skolan men jag minns INGENTING och jag har ju körkort så jag kan inte skylla på det...

Men jag har också gett mig fan på att det där ska jag förbättra! Min taktik är dock att fråga folk i min omgivning och lyssna väldigt noga på väderleksrapporter och kolla vart de sveper med händerna när de nämner olika städer (för jag börjar med Sverige jag). Visserligen blir jag utskrattad lite då och då - men vad gör man inte för lite kunskap?

Snygg ny blogg förresten! Me like!

Kram!

Nina sa...

Haha, känner igen det där med freestylen när man var liten.

Har själv svårigheter med mina geografikunskaper. Tips: prova dethär stället - det är ganska roligt faktiskt: http://www.purposegames.com/games?t=21&so=mp
(och inte bara Sverige-geografi - finns ju annat också).

Ha en bra kväll!

Minna sa...

Anna: Ja men precis så! Det är ett hål där geografin skulle ha varit. Haha taskigt att inte ha något alls att skylla på.

Men dom är ju så snabba och diffusa när dom viftar föbi med sina händer över väderkartan dom där meteorologerna, svårt att hänga med. Men ja, herregud, klart man börjar med Sverige! Mitt sverigeatlas är jättetjockt =/

Tack! jag trivs bra med den.
Kram!


Nina: Ja, det var tider det.

Så du menar att min metod inte var så bra? ;D
Men okej, jag ska gå in och kika för att se om din kanske är bättre.

Ha en trevlig kväll du med!

Anonym sa...

Uuumeå ligger Uuuppe
Llluleå ligger Lllängst upp.

Så det så.

Minna sa...

Sicket bra knep! Nu kommer jag aldrig att glömma det dära. :)

Anonym sa...

Oj, kära nån vilken tid detta kommer att ta. En ort i veckan??? Du kommer att vara jättegammal innan Du är klar/kramen mamman

Minna sa...

Ja, haha det kommer att det jättelång tid men jag tycker att det känns lite rörigt med en ny varje dag. Jag kommer nog ändå ha glömt det här till nästa vecka :D

Kramar!

Nina sa...

Nonoo, din metod är säkert fantastisk - ville bara dela med mej av ett litet tips. >:E

Minna sa...

Haha, jag har faktiskt testat det där. Efter typ 20 ggr fick jag äntligen alla 10 eller 15 städer rätt :D