måndag 31 mars 2008

Klädd i en tvångströja

Jag har hittat ett jobb, ett heltidsjobb. Ett jobb jag inte bara vill ha utan som jag även har chans att få, ifall jag skulle söka det. Jag har tillräckligt bra meriter för just ett sådant jobb. Med det inte sagt att jag nödvändigtvis skulle få det om jag sökte det, men jag står åtminstone inte helt chanslös. Problemet är att jobbet finns i Stockholm. Men varför är det ett problem? Jag vill ju dit. Men det känns som ett problem.

Ponera att jag skulle få det. Var ska jag göra av hunden om dagarna? Det är mitt största problem. Det är inte jag som har hunden i koppel, det är han som har mig i ett. Var ska jag bo? Det är mitt andra problem, ett problem som kanske skulle vara relativt lättlösligt om det inte vore för det första problemet. Dessa känns ändå som så pass stora problem att de får mig att tveka inför att ens söka jobbet som jag kanske skulle kunna få, om jag bara vågade.

Det känns som om jag är fast här för alltid. Fast med att göra ingenting. För studierna tar slut och då står jag här, villrådig och tom. Jag vill vara någon annanstans, vara fri men fast i något jag tycker om att göra. Det känns som om mitt liv aldrig börjar, som om jag bara väntar. Som om jag är klädd i en tvångströja jag inte får av mig.

28 kommentarer:

Nina sa...

Hm..knepknep..

När var det i sådant fall aktuellt att du skulle börja jobba?? Du kan ju ha chans att hitta nån hyfsat bra boplats i Sthlm om du får lite tid på dej.

Minna sa...

Knepknep var det rätta ordet!

Det är ju det, sådant står ju väldigt sällan i platsannonser och man vill ju gärna inte börja sin ansökan med att fråga. Det känns som om man redan där skrämmer bort arbetsgivaren genom att indirekt meddela att man inte har möjlighet att börja med en gång. =/

Anonym sa...

Äsch! Sök! Bara för att du söker behöver det ju inte betyda att du måste ta jobbet. Du behöver ju inte ta beslutet innan det står framför dig och petar dig störigt med ett pekfinger i mellangärdet.

Om du dessutom går in med en inställning om att du inte ska ta jobbet om du skulle bli erbjuden det, så kan du vara hur besvärlig du vill med att berätta på intervjun att du inte riktigt vet hur du ska lösa hund- och bostadsfrågor. Eller?

Minna sa...

Du har en poäng där Rob. Man kan ju allid söka. Kanske...

Jokim sa...

Jag kan ta hand om din råtta under dagarna. Han kan hänga med mig i bilen. Wee

/akim

Minna sa...

Ah! min pokemon to the rescue :D
Varför hänger du i bilen hela dagarna för förresten?

Åsa sa...

Möjligheterna, se möjligheterna. Inte problemen, de löser man efterhand.
:)

Minna sa...

Ja men Leia jag vet! Men när problemen känns så påtagliga är dom svåra att ignorera. Men Jag har åtminstone sökt ett antal kurser i Stockholm till hösten. Vi får se omjag vågar söka jobbet också :O

Anonym sa...

Sök för fan.
Du kan bo i mitt gästhus på tolv kvadrat.

Var ligger jobbet?

Minna sa...

Har du ett gästhus Jessica? :O

Jobbet ligger inne i stan, rätt centralt tror jag. Det är en butik, typ. :)

Anonym sa...

Ja, Minna det har jag :D

Minna sa...

Sweet! :D

Anonym sa...

Ge hunden till mig? Jag tar hand om honom mot kost och logi i Stockholm. Inga problem!

Minna sa...

Låter dyrt Aylala. =/
Så bra jobb är det inte :D

Anonym sa...

Han kan vara hemma hos Amie på dagarna!

Minna sa...

Har ni henne ensam hemma hela dagarna Freddis? :O

Anonym sa...

Nej, men ett par timmar. Myriz och jag jobbar oftast omlott så det är inte så länge hon behöver vara själv. Blir det längre får hon vara hos Myriz farmor och farfar.

Det funkar skitbra, hon sover på dagarna och får aktivering så det räcker och blir över på kvällarna. Agility, utställningskurser, pudelpromenader och Gud vet vad...

Nå, tror du Solo kommer trivas? :-D

Minna sa...

Vilket lyx att vara två stycken så där när man ska ta hand om hunden!

Jag lämnar kanske av Solo och sedan återkommer jag aldrig mer. Mohaha!

Åsa sa...

Jag kan vara hundvakt när jag flyttar upp, problemet löst :)

Jokim sa...

Vem ska vakta Leia då, om hon ska vakta hunden? Ska du flytta upp? Coolers, alla häftingar samlas vid mig. I like!

Anonym sa...

Dyrt? Men. Är han inte värd det? Inte ska du väl snåla med Solos välbefinnande? Betänk att jag är suverän med hundar. Dessutom älskar de mig. Och så har jag maten klar när du kommer hem från jobbet...om jag inte har nåt bättre för mig.

Minna sa...

Leia: Så du hade inte tänkt göra något alls om dagarna? :O

Joakim: Hon får väl hänga i bilen med dig så kan ni vakta varandra alla tre? :)

Aylala: Mjo, det förstås. Hundvakt och egen kock i ett. Städar du också? Kan bli trångt i Jessicas gästhus på tolv kvadrat men hey, finns det hjärterum... :D

Åsa sa...

Jag jobbar ju hemma!
:P

Minna sa...

Aha, jag trodde att du skulle plugga där :)

Anonym sa...

Hoppa Minna,hoppa!

Hela världen är redo att ta emot dig!

Du kan få en bärsele till Solo av mig.

Dessutom får du en kram av mig idag,bara en sån sak!

Jonken.

Åsa sa...

Ooom jag kommer in på skola ja, inte troligt. Så jobba hemma med firman istället :)

Anonym sa...

Klart du borde chansa. Får du det så är det väl ändå jättebra. Trivs du ine så väntar alltid Gävle på dig igen.

Minna sa...

Jonken: Haha en bärsele, det skulle se fint ut :D
Jag funderar, det gör jag. Tack för kramen! Du får givetvis en tillbaka! Kram!

Leia: Aha, klart du kommer in! :)

Ronnie: Mjo, men det är lättare sagt än gjort att flytta fram och tillbaka. Jag har gjort det förr. Det är besvärligt. Och dyrt =/