söndag 23 mars 2008

Framtidsplaner

Plan A: Förlagskunskap vid Stockholms universitet. Det är en högt prioriterad plan. Dels vill jag till Stockholm och dels vill jag jobba som förläggare mest av allt i hela världen, dessutom är kursen bara ett år lång och innehåller praktik (praktik is the shit om man vill lära sig något konkret). Problemet är att man ska ha skrivit klart sin C-uppsats innan anmälningstiden går ut, tydligen. Det är om ca tre veckor och jag har en halv uppsats kvar och även om jag skulle hinna skriva klar den så finns det ingen chans att den kommer hinna betygsättas. Men eftersom man anmäler sig genom CV och personligt brev så hoppas jag att mina meriter och det faktum att jag faktiskt hinner klart med uppsatsen innan kursen börjar, gör att jag får uppskov. Förövrigt är det jättesvårt att komma in och därför har jag en plan B.

Plan B: Biblioteks- och informationsvetenskap vid Uppsala universitet. Det skulle inte vara helt fel det heller. Dels för att jag sedan kan välja mellan att jobba som bibliotekarie eller informatör, dels för att kursen är på distans så jag kan välja att bo var jag vill under de två år kursen pågår. Så om jag vill flytta till Stockholm så kan jag det – om jag nu skulle lyckas få tag på en billig och bra lägenhet (yeah right). Hur som helst så har jag anmält mig. Men även denna kurs kräver en C-uppsats men skillnaden är att den för den här kursen inte behöver vara klar förrän till den 26:e juni och det fixar jag ju. Ett problem är det svåra med att komma in och jag vet inte om jag ens prioriteras vidare till en intervju när jag inte har någon C-uppsats att visa upp ännu och ingen möjlighet att förklara mig.

Slutsats: jag behöver en till plan, plan C. Plan C måste vara vattensäker, hållbar i alla lägen, omöjlig att misslyckas med. Plan C ska vara en falla-tillbaka-på-plan. En plan som med andra ord måste fungera om de andra två går i stöpet. Frågan är bara vad den planen ska bestå av. Jag börjar få lite panik. Det börjar ju snart.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Förläggare, WOW! Vilket drömjobb.

Biblotikarie, WOW! Vilket drömjobb.

Jag är bipolär och kan på det sättet inte jobba på det sättet som andra kan men jag fick möjligheten att praktisera ett par månader eftersom jag så gärna ville det. Guuud, vad jag trivdes!

Önskar dig lycka till med dina framtidsplaner. :)

Anonym sa...

Gud vad jag trivdes på bibblan, var det tänkt att stå. :)

Minna sa...

Amlor: Tack för lycka till:et! Ja, bibliotek är mysiga. Allra helst skulle jag vilja jobba på ett universitetsbibliotek. Fast allra helst vill jag ju bli förläggare.

Vi får se hur det går. :)

Anonym sa...

Du kan om du vill! Du kan om du vill! Du kan om du vill! Du kan!
(med plan a alltså)

Minna sa...

Becka: Jag kan om jag vill!

(Fast jag borde nog ta fram en plan c ändå, det känns säkrast så).