torsdag 13 mars 2008

Stockholms tunnelbana

Jag älskar Stockholms tunnelbana. Det är kanske inte den vanligaste platsen människor älskar så där. De flesta älskar karga klippblock, sandstranden, urskogen, stället vid sjön eller någon annan plats med en mer estetiskt tilltalande utsikt. Jag älskar de ställena också. Men människor som i regel älskar de där sistnämnda platserna ger nog kanske inte så mycket för Stockholms tunnelbana. Det är orättvist. Särskilt stör jag mig på att stockholmare är så bortskämda med sin tunnelbana att de inte tar sig tid att uppskatta den, ens lite grann.

För det är något visst med det där visslande ljudet och vindpusten som kommer när tåget kommer in på stationen. Och har ni tänkt på lukten. Tunnelbanestationerna har en särskild lukt. Det luktar varken illa eller gott men det luktar speciellt. Och alla människor sen, hur spännande är inte det? Förövrigt har man aldrig tråkigt när man åker tunnelbana heller. Det finns alltid någon att oförskämt stirra eller fult tjuvlyssna på.

Det kanske är för att jag inte är från Stockholm, som jag kan uppskatta tunnelbanan på det här sättet. Undra om jag kommer att ledsna på den om jag flyttar dit. Hoppas inte, det är en av höjdpunkterna när jag besöker staden, att åka tunnelbana. Lite som skansen nästan.

Jag längtar tillbaka nu!

17 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gillar också t-banan! Dessutom kommer jag lära mig uppskatta den extremt mycket mellan 25 mars och 31 augusti då min linje är avstängd för upprustning :-/

Minna sa...

Jag tycker att det är fint att du vardagsuppskattar t-banan Fredrik!
Måste du åka buss till jobbet sen, eller hur tar man sig till jobbet då, om inte t-banan funkar? Cyklar? Höhöhö ;D

Anonym sa...

Du är inte ensam. Fast jag undrar om min kärlek till tunnelbanan i huvudstaden kanske är ett substitut för den tunnelbana som jag _verkligen_ älskar. Det var alldeles för längesedan jag var i London...

(Kolla. Jag hittade! :-D)

Anonym sa...

Jag tar en rask promenad.


PfffffffffHAHAHAHAHAHAHAHAAHHA!

Jag kunde inte hålla mig. Nej, jag tar ersättningsbuss fem stationer och byter till t-bana där.

Minna sa...

Aylala: jag har aldrig varit i London, men jag kan tänka mig att den tunnelbanan är mycket mer spännande än Stockholm. Fast Stockholms tunnelbana är mycket mer spännande än Gävles busstrafik vill jag lova!

(Ja, du ser, det var väl inte så svårt :D)

Fredrik: Hahaha, ja men precis. det är så det går till i stockholm, en rask promenad bara och voila! :D
Ersättningsbussen lät omständig. =/

Anonym sa...

Du borde lyssna på en sång; T-banesång med Johan Anttila (Sångare/låtskrivare i Radioaktiva Räker om du känner till dem).
En underbar iakttagelse om tunnelbanan.

Ha det gott.

Anonym sa...

Nej då, det är inte så omständigt. Den stannar vid alla t-banestationer och tar väl c:a 15 minuter istället för 10 den korta sträckan jag tar.

Det värsta blir nog trängseln :-/

Minna sa...

Magnus: Den ska jag absolut kolla upp! Hoppas att du har en fin kväll!

Fredrik: Låter ändå krångligt. Och trångt. Tur att jag inte bor i Stockholm :D

Anonym sa...

Du är så lättroad.
När du fyller år ska jag som present bjuda dig på en rundtur i stockholms tunnelbana. Visa dig alla sevärdheter. Som spökstationen på blåa linjen osv.

Men stockholms t-bana är ingenting egentligen. Dåligt planerad...man får ju åka gigantiska omvägar som går igenom tcentralen.
Londons tbana is the shit. Och moskvas t-bana...vackraste stationerna i världen. Det är som att gå på museum om man går ner där.

Anonym sa...

Okej. Nu vill jag åka till Moskva. Och tillbaks och kolla in tunnelbanan i NY som jag missade i höstas. Och Metron i Paris som jag bara minns att jag tyckte var obehaglig när jag var där för...sexton år sen eller nåt.

(Nä. Så länge du fortsätter kommentera i de bloggar jag läser (eller skriver) så kan jag ju bara klicka på ditt namn. Jävla smart grej!)

Minna sa...

DD: Ja, men jag vet. Är det inte tacksamt så säg. Men här broderar du ut om London och Moskvas tunnelbana och allt jag får är en sketen rundtur i stockholms. Men det ska inte stickas under stolen med att jag blev nyfiken över den där spökstationen - det lät spännande :D

Aylala: Bjuder du mig på en rundtur i New Yorks tunnelbana när jag fyller? Fast jag kanske skulle avlida av exaltering då iof, inte så lyckat kanske.

(Jag vet! Men jag lämnar ju inte er bara för att jag lämnade bloggen liksom. Ni finns ju i mina googlereader :D)

Nina sa...

När jag väl är där, i Sthlms tunnelbana, så behöver jag alltid assisterande hjälp för att kunna hitta rätt och veta vart jag ska. :D

Men, förhoppningsvis blir man väl bättre på detdär nån gång..

Minna sa...

Nina: Jamen jag med! Jag har åkt tunnelbana själv typ fyra gånger. Man måste väl bli bättre, om man övar. Kan man hoppas :D

Nina sa...

Blir poäng till dej där!!! Själv tror jag (skäms för att säga det) att jag aldrig åkt tunnelbana själv *skrattar nu när jag hör hur illa det låter*.

Minna sa...

Nina: Det är inget att skämmas för, än finns det tid. Jag åkte själv för första gången i höstas. Bättre sent än aldrig :D

Anonym sa...

Jag älskar att åka tbana. Så länge det inte är rusningstrafik. Det är skit, skit, skit. Alla trampar på ens fötter och man känner sig om inlagdsill.

Minna sa...

Becka: Jag har nog aldrig upplevt rusningstrafik, fast det låter ju lite spännande, om man är på humör. Annars lät det mest jobbigt.