onsdag 19 mars 2008

Det här med att leva i nuet

Klart att man vill leva i nuet, ta vara på varenda sekund och minut. Det finns en reklam på tv med ett tråkigt par som borstar tänderna och en speakerröst som meddelar att sekunder försvinner, blir minuter, blir timmar, blir dagar, blir år och jag, jag blir deprimerad. För vad menas egentligen med att leva i nuet? Att uppskatta varenda sekund av sin tillvaro? Om tillvaron bara består av tråkiga måsten, betyder det att man måste lära sig att uppskatta dem? Eller får man fuska och bara leva i nuet ibland?

Jag tycker om att ha saker att se fram emot, som min Stockholmsresa, den gjorde mig motiverad att plugga hårt de två månaderna innan jag åkte, för jag visste att jag skulle få en rolig belöning, jag visste att jag hade något att se fram emot. Och väl där, ja då levde jag i nuet som aldrig förr. Min nästa belöning, min nästa här-och-nu-upplevelse är Oh Laura-konserten den 28:e mars. Men efter det är det tomt i min belöningskalender.

Kanske att jag måste lära mig att uppskatta alla tråkiga måsten ändå, att leva i nuet hela tiden. Eller så får jag skynda mig att försöka hitta på något roligt.

2 kommentarer:

HWA sa...

Så länge du lever för det som skall ske "där framme" så springer du förbi nu..

Och precis som du säger så blir det inget annat än en belöning för att du sprungigt ytterligare omedveten genom en period av livet.
Fråga dig så om det verkligen är värt en belöning?? :)

Att leva i nuet är enkelheten, det mest okomplicerade av allt.

Släpp ditt eget motstånd till det du definierar som "måsten"
Du behöver inte uppskatta det..
Det räcker med att du accepterar det och låter det ske.

Ställd dig sen frågan..
När är nu?
Det är inte där framme du lever i nu, det var inte för 1 minut sen.. Det är nu!

Minna sa...

Jo, det har du ju rätt i. Och det är klart att man måste acceptera sina måsten. Men ändå vill man leva fullt ut, vilket ter sig omöjligt om allt omkring en är accepterade men inte uppskattade måsten och därför gillar jag mina belöningar :)