måndag 7 april 2008

Ett ickesamtal senare

Jag skulle vilja ta upp mobilen och leta fram ett särskilt namn i kontaktlistan, trycka på den gröna luren och låta signalerna gå fram till dess att personen på andra sidan svarar. ”Långsamt springer livet förbi utan motstånd” sjunger Vapnet i stereon. Mobilen ligger alldeles bredvid mig. Jag skulle enkelt kunna lyfta upp den. Tre knapptryckningar så skulle numret visas på displayen. Ytterligare en och signaler skulle börja gå fram.

”Plötsligt händer det inte igen å du är ensam” fortsätter Vapnet skoningslöst. Jag tittar mot telefonen, där den ligger, tyst och mörk. Jag plockar upp den men jag vet redan att jag aldrig kommer att komma så långt som till de där tre knapptryckningarna, särskilt kommer jag aldrig trycka på den lättåtkomliga gröna luren. Jag vet inte ens om jag verkligen vill. Eller snarare; jag vet inte vad jag skulle vilja med samtalet. Istället trycker jag på några andra knappar och en ikon i displayens högra hörn visar att telefonen står på ljudlös. Vapnet får tystna de med. Jag är helt medveten om vad livet gör med mig, utan deras påminnelse. Jag klär på mig, ropar på hunden, sätter på The Persishers "Carefree" i min mp3 och ger mig ut på promenad.

"The stars glitter just like diamonds
I'm here to drown my fears
So I can wake up empty and be
Carefree"

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hatar verkligen att vi människor är så fega.

Det finns tusen saker som jag nu i efterhand ångrar att jag aldrig gjorde.

Minna sa...

Hannah: Ja, ibland är man sannerligen feg, eller möjligtvis velig. Jag vet inte vilket jag var i det här fallet.

Egentligen borde man göra allt utan att tänka efter före. :)

Anonym sa...

Jag gör alltid saker utan att tänka. Det har tagit mig väldigt långt framåt och mellan varven bakåt.

Men det gör inget!

Testa, så får du se hur skönt det känns. :D

Minna sa...

Becka: Lyll! Jag önskar att jag var liter mer som du. Kanske. Eller jag vet inte. Jag önskar mest att jag kunde sluta vela :D

Anonym sa...

Du velar för att du tänker. Var impulsiv! Som nike skulle ha sagt: Just do it!

Minna sa...

Okej, nästa gång ska jag inte tänka. Aj promiss! :D