fredag 4 april 2008

Kakofoni

Jag har badat. Jag slängde av mig alla kläder och ålade ner i badkaret. Jag blir lätt uttråkad i badkar. När jag har blivit varm vill jag upp. Så jag försöker att tänka på annat. Medan karet sakta började fyllas med hett vatten och jag som allra bäst försökte att tänka på annat så kom jag att tänka på ordet ”Kakofoni”. Eftersom jag inte visste var kakofoni betydde så bestämde jag mig för komma på min egen betydelse, för att sedan se om min betydelse var bättre eller sämre än den egentliga betydelsen.

Jag kom inte på någon konkret betydelse, jag fick mer en rörlig bild i huvudet. Den bilden visade massor av kakor som svävar omkring bland luddiga vita moln. Det är inte vilka kakor som helst. Det är Prousts Madeleinekakor. Jag vet inte riktigt hur sådana kakor ser ut men jag vet att det är just sådana. Efter en stund kommer ett blått lurvig monster svävande med munnen öppen och tuggar i sig alla kakor han kommer åt. Lite ”På spaning efter den tid som flytt” möter ”Sesame Street”. Det hela är väldigt harmoniskt och fint och för varje uppäten kaka föds en ny någon annanstans i denna kakofoni. Jag tycker att det är en väldigt bra betydelse, om jag får säga det själv.

Kakofonis egentligen betydelse har en negativ klang. Inte så mycket klang som oljud. Mycket dåligt! Man hör ju att kakofoni borde ha med kakor att göra.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Varför är det mycket skönare att bada när vattnet rinner än när man har stängt av?

Fast det var väl egentligen kakofoni det gällde!

Kvälls.....

jonken.

Anonym sa...

Lustigt. Jag visste inte att ordet kakofoni fanns. Jag känner till kakafoni. När jag googlade på dem båda fann jag att "Det är en mycket vanlig missuppfattning att kakafoni är en mycket vanlig felstavning av kakofoni.". Så har jag lärt mig något idag också. Och så har jag än en gång bevisat hur mycket musik jag är.

Var det inte nåt mer jag skulle skriva? Jo. Imorgon ska jag baka kolakakor till Jessica.

Minna sa...

Jonken: Ja absolut. När jag har stängt av kan jag inte längre ligga kvar, vad jag än tänker på :)

Hoppas du har en fin kväll.. Och kram!

Aylala: Jag visste däremot inte att kakafoni var ett ord. Det skulle stämma bättre överens med min betydelse. Men så vad är kakafoni?

Meh! Får inte jag några kolakakor? =(