torsdag 24 april 2008

Välbekanta texter

Tanken var att jag skulle spendera hela dagen med att plugga, jag skulle läsa Björn Hellbergs Paria, men istället fastnade jag i en annan bok hela morgonen. Den dök ner genom brevinkastet i samma ögonblick som jag slog upp ögonen i morse. Texterna är välbekanta, jag har läst dem förut. En del av dem har jag redan tidigare läst flera gånger om. Det känns lite märkligt att vila ögonen på dem i en bok men de passar verkligen där, som den naturligaste saken i världen.

Det känns något underligt att i dagens strålande sol, i den annalkande sommaren, läsa någon annans ord om förra sommaren. Det känns naket att veta att ett par av de där texterna handlar om mig. Just de texterna får mina ögon att tåras fast jag egentligen inte alls är ledsen. Orden blir suddiga och liksom flyter ut över pappret, men jag ler. Just de där texterna, det känns en smula vemodigt att läsa dem, att läsa om något som låter så hoppfullt när jag vet att det där hoppet dog framåt senhösten. Men mest gör de mig glad, texterna. Jag är glad eftersom jag kan se tillbaka på den där sensommaren med ett leende. Det var fint då, och jag skulle aldrig ha velat vara utan det.

Läsningen får mig att fundera över den kommande sommaren, för på något sätt gör hans ord mig hoppfull inför den. Förra sommaren kom med något helt oväntat till slut, kanske att den här gör det också. Fast med någon annan.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det är jag helt övertygad om att den här sommaren gör. Kommer med något helt oväntat menar jag/kram mamman

Anonym sa...

Prince Charming kanske behöver nya skor och galopperar rätt in i din skoaffär på sin stolte springare!
:-D

Anonym sa...

I sommar kliver han ner,han kommer att stå mitt framför dig.
Mannen i ditt liv, i all sin prakt,med blomstrande sommarskrud.

Det tror jag du är värd,och så kommer det att bli!

Kom då ihåg att du fick reda på det nu,här idag.

Jonkenkram.

Minna sa...

Mamma: Jo, dom brukar ju komma med oväntade saker dom där somrarna. Kram :)

Fredrik: Jamenvisst! Alla människor behöver ju skor :D

Jonken: Då litar jag på dig. Du känns som en sån som brukar ha rätt i det du säger.

Kram!

Anonym sa...

Hej igen Minna! var ett tag sen nu...vet inte om du minns mig, befann mig i samma förälskelsestadie som du i somras...det håller i sig än! =)

Så det e klart..bara att längta efter sommarnätterna igen, tids nog...

jag gillar verkligen att läsa om dina tankar och upplevelser. På något sätt känns det igen, o på ett annat väldigt nydanande, som ett löfte om någonting nytt.

Tack! =) // malin

Minna sa...

Malin: Hej! Vad roligt att det fortfarande håller i sig! :)

Sommarnätter är det bästa som finns faktiskt så är det så.

Vad kul att du tycker om att läsa det jag skriver. Det finns alltid löften om någonting nytt. När något slutar tar något annat vid :)

Det är jag som ska tacka väl! :)