söndag 20 april 2008

Förnedringsteve på högsta nivå

Det är med en klump i magen och ett lätt illamående jag tittar på kanal 5:s nya satsning ”Sanningens ögonblick”. Jag undrar just hur mycket folk är villiga att förnedra sig själva (och andra i sin omgivning) för pengar. Det är inga stora summor det handlar om heller, en halv miljon. Ingenting egentligen. Jag finner det hela lite obehagligt. Är folk så giriga att de tycker att det är värt den där futtiga halvmiljonen? På något sätt är det just ett sådant här program som speglar hela vårt konsumtionssamhälle. Sälj din själ och trampa på din integritet. Undra om de här människorna blir lyckliga med sina pengar sedan. Undra om de tycker att det var värt det.

Folk applåderar som tokiga när det visar sig att den uppblåsta mannen som sitter i den "heta stolen" inte har varit otrogen i sitt nuvarande förhållande. Men egentligen sitter de säkert där och hoppas på en saftig skandal. De applåderar nästan lika mycket när han erkänner att han har kört på en bil och sedan åkt där ifrån utan att säga något. Så duktigt av honom?

Detta är förnedringsteve på högsta nivå, och det är inget program jag tänker lägga ner mer tid på. Det blir snarare pinsamt än underhållande.

7 kommentarer:

Nina sa...

Har aldrig hört talas om programmet (har dålig koll på mycket av skiten som sänds på tv överhuvudtaget). Men det lät illa det du beskriver. Riktigt illa.
Hatar förnedrings-tv. Folk som skämmer ut sej själva på de mest märkliga sätt. Visst, de flesta av dem är väl vuxna och ska få bestämma själva, men många har ju en tendens att ångra sej efter en tid över att ha ställt upp..

Anonym sa...

Usch. Det var så obehagligt så jag bytte kanal.

Minna sa...

Nina: det var första avsnittet idag. Det är väl en slags frågesport där man får frågor man måste svara sanningsenligt på. Det börjar rätt harmlöst med småpinsamma frågor men tillslut blir det bara jobbigt. Jag undrar hur många som har ångrat sig efter det här programmet.

Cobra rax: Jag såg ungefär halva programmet, tror jag, sedan kunde jag inte se mer. Riktigt vidrigt var det.

Anonym sa...

Sånt där hatar jag, när dumheten helt får övertaget, och ingen verkar reagera....
Och visst är det en spegel av vårt samhälle; idiotismens öga..

Må väl.

Minna sa...

Magnus: Nog reagerar folk allt - med applåder. Vilket är ännu värre.

Ha en bra dag!

Anonym sa...

Minna: Nja, det var nog inte så jag tänkte. Grejen är att ingen reagerar över sin egen J...a dumhet, vilket är nog så sorgligt i sammanhanget..

Ha det gott.

Minna sa...

Magnus: Okej du menar så. Ja, men det också. =/

Detsamma.