måndag 28 april 2008

Framtidsdrömmar

När jag var liten alternerade jag mellan att vilja bli författare, åklagare och privatdetektiv. Allra helst ville jag nog bli det senare, som Bröderna Hardy. Jag älskade Bröderna Hardy när jag var liten. Jag tror fortfarande att jag hade blivit en utmärkt privatdetektiv. Min sjukliga nyfikenhet, min irriterande envishet och min förmåga att luska reda på saker skulle alldeles säkert komma rätt väl till pass.

Jag har nog inte helt släppt drömmen om en egen detektivbyrå, känner jag. Jag undrar om det finns någon utbildning för att bli privatdeckare och om arbetsförmedlingen skulle ge mig ett saftigt startbidrag. Men framförallt undrar jag om jag skulle passa i hatt och trenchcoat.

Apropå hattar så hade P3populär ett reportage om hattmode idag när jag cyklade ner på stan. Det fungerar så där med ett modereportage i radio får jag lov att säga. Dessutom var jag så upptagen med att föreställa mig hur hattarna såg ut att jag höll på att bli påkörd av en bil. De borde se upp bättre, sådana där bilförare. De kan ju inte hålla på att nästan köra på framtida detektiver på det där viset.

5 kommentarer:

Anonym sa...

okej, nu blir jag rädd. jag var lite hemligt kär i hardybrorsorna, på det där sättet man kunde vara kär i figurer som inte fanns när man var tio år.

om du behöver en partner, you've got one! (pax för att vara joe!)

Anonym sa...

He he, jag hade samma planer. Vi hade t.o.m. en detektivklubb på lågstadiet. Året var 1986 och vårt första fall var Palme-mordet om jag inte minns fel...

Ang. utbildning:
http://www.darling.se/nr26/fraga_darling/career18.html
Sorry ;)

Minna sa...

Emma: Jag vill väl vara minstingen, för visst var Joe yngst? Bröderna Hardy was verkligen the shit då det begav sig. Jag läste både böckerna och såg serien. Fast böckerna var ju klart mycket bättre.

Sverka: Hehe det fick så där med det uppdraget antar jag.

Men åh! Det verkar ju skitlätt att bli privatdeckare. Mycket bättre än någon fånig utbildning. Det gäller bara att satsa på bra PR så är ju saken biff! :D

Anonym sa...

Det fanns ju vissa brister i vår undersökningen, en av de största var antagligen att vi bergänsade sökområdet till Östervåla skola...

Sök om starta eget-bidrag vettja! Se bara till att inte hamna i samma fack som de där avdankade poliserna :)

Minna sa...

Sverka: Haha men ni gjore ju ert i alla fall, säkrade Östervåla skola :)

Jag ska göra't! :D